Thursday, 13 August 2026

Compression leggings and an update

(English below) 

Een tijdje niet geschreven, wat gaat het hard. Geen nieuws goed nieuws? Ja, qua benen wel! Het gaat goed. Ik merk echt al heel duidelijk verschil qua pijn. De chronische pijn zit duidelijk in de gebieden, die nog niet behandeld zijn: de voorkant van mijn bovenbenen en mijn onderbenen. Ik kan langer staan. Zo zit ik met douchen niet altijd meer op de douchekruk. En gisteravond stond ik bijna een uur in de rij voor een eclipsbrilletje en dat ging goed! Nouja, het staan dan, de brilletjes waren uitverkocht voor we bij de tafel waren. 
Ik voel ook verschil bij aanraking. Dat deed altijd hoe dan ook pijn. De behandelde gebieden kan ik nu echter gewoon aanraken zónder pijn, dat is zo’n rare gewaarwording… Ik dacht een flinke harde plek te voelen in mijn bovenbeen, maar dat bleek mijn spier te zijn, LOL! Die had ik nog nooit zo direct kunnen aanraken. 

Ik heb echter wél nog steeds hier en daar echt harde plekken, met name waar het meeste is weggehaald. Daarom heb ik besloten nadat het drukpak uit mocht toch te kiezen voor een compressielegging. Niet die ondingen die ik aangemeten kreeg, daarvan kostte het aantrekken meer energie dan ik had. Ik heb nu twee leggings van Lipoelastic: model ACTIVE omdat die medische compressie biedt en een plus-maat heeft voor lipoedeemkuiten. Ze bevallen erg goed. Wellicht heb ik als alles achter de rug is een kleinere maat nodig, maar dat zien we dan wel weer. Voor nu is dit een prima oplossing. Ik draag ze gewoon als broek met een shirt erop. Ze zijn bijna 80 euro per stuk, maar het geld echt waard. En even voor de duidelijkheid: dit is geen gesponsord bericht! Ik deel het gewoon graag als iets bevalt. 
Om te vergelijken kon ik alleen een foto van 2021 terugvinden in de aangemeten compressiebroek en -kousen. Er zit ook bijna 20 kilo tussen dus het is geen echte voor-en-na, maar kijk vooral naar de contour van mijn benen. Ik zal later ook wel echt keer mijn blote benen vergelijken, maar de broek vind ik leuker om te zien. :) 

De derde operatie komt langzaam dichterbij, nog 2 weken (donderdag 27 augustus). Inmiddels zitten we wéér in zo’n vermaledijde hittegolf; het lijkt wel of er dit jaar geen eind aan komt. Duimen jullie mee voor koeler weer na mijn operatie? Want dan moet ik weer 2 weken dag en nacht het drukpak aan en daarna nog weken overdag. 
De operatie zelf, daar zie ik naar uit én tegenop. Voordeel is, dat ik inmiddels een beetje weet, wat ik kan verwachten. Deze keer de voorkant, het laatste deel van de bovenbenen. Het zit dan in elk geval in zicht, dat maakt verbinden e.d. wel iets makkelijker, hoop ik. De behandelingen voor na de operatie staan alweer gepland. Maureen is momenteel op vakantie, maar ze komt precies terug in de week dat ik haar weer nodig heb. Dat is nog eens goede timing, hè? 

Na mijn vorige bericht heb ik weer wat donaties mogen ontvangen en vandaag ook nog. Ontzettend bedankt voor alle steun. Niet alleen de financiële, hoe welkom ook, maar óók de berichtjes, kaarten, vragen om update, etc. Ik voel me echt gesteund en dat is tijdens zo’n lang proces goud waard. Jullie zijn geweldig, dikke kus! 



Haven’t written for a while, how time flies. No news is good news? Yes, as far as my legs are concerned certainly! Things are going well. I can really feel a very clear difference in terms of pain. The chronic pain is clearly concentrated in the areas that haven’t been treated yet: the front of my thighs and my lower legs. I can stand for longer. For example, I don’t always have to use the shower stool when I’m having a shower anymore. And last night I stood in a queue for nearly an hour to get a pair of eclipse glasses, and that went well! Well, the standing part anyway, the glasses were sold out before we even reached the counter. 
I can also feel a difference when touched. That always used to hurt, no matter what. However, I can now simply touch the treated areas without any pain – it’s such a strange sensation… I thought I could feel a really hard lump in my thigh, but it turned out to be my muscle, LOL! I’d never been able to touch it so directly before. 

I do, however, still have some really hard lumps here and there, particularly where the most lipoedema fat was removed. That’s why, once I was allowed to take the compression suit off, I decided to go for a pair of compression leggings instead. Not those awful things I was fitted with – putting those on took more energy than I had. I now have two pairs of Lipoelastic leggings: the ACTIVE model, because it offers medical-grade compression and comes in a plus size for lipoedema calves. I’m really happy with them. I might need a smaller size once everything’s over, but we’ll see about that later. For now, this is a great solution. I just wear them as trousers with a shirt over the top. They’re nearly 80 euros each, but they’re definitely worth the money. And just to be clear: this isn’t a sponsored post! I just like to share things I’m happy with. 
For comparison, the only photo I could find was from 2021 of me wearing the custom-fitted compression capri and stockings. There’s also a difference of nearly 20 kilos, so it’s not a proper before-and-after, but do take a look at the contours of my legs. I promise to compare my bare legs properly later on, but I prefer the look of the trousers. :) 

The third surgery is slowly drawing nearer, just two weeks to go (Thursday 27 August). We’re now in the midst of yet another of those dreaded heatwaves; it feels as though there’s no end to them this year. Will you keep your fingers crossed for cooler weather after my operation? Because then I’ll have to wear the compression garment day and night for another two weeks, and then for several more weeks during the day. 
As for the procedure itself, I’m both looking forward to it and dreading it. The upside is that I now have a bit of an idea of what to expect. This time it’s the front, the lower part of my thighs. At least it’s in sight, which I hope will make dressing the wounds and so on a bit easier. The post-operative treatments are already scheduled. Maureen is on holiday at the moment, but she’ll be back exactly the week I need her again. That’s what I call good timing, isn’t it? 

Since my last post, I’ve received some more donations, and some more today as well. Thank you so much for all your support. Not just the financial support, however welcome that is, but also the messages, cards, requests for updates, and so on. I really feel supported, and during such a long process, that’s worth its weight in gold. You’re all amazing – big hugs!

No comments:

Post a Comment

National Geographic article

 (English below) National Geographic heeft een artikel over lipoedeem geplaatst. Dat is belangrijk! Waarom? 1) Het helpt bij het erkennen ...