Saturday, 23 May 2026
Liposuction, part 2
Thursday, 21 May 2026
Tomorrow
Sunday, 8 March 2026
International Women's Day
Vandaag is het internationale Vrouwendag.
Op mijn social media heb ik een algemene post geplaatst:“Voor meisjes, zussen, moeders, vriendinnen, collega’s, ALLE vrouwen. Maar ook voor jongens, vaders, broers, vrienden, collega’s, ALLE mannen. En alle anderen. Kortom: ALLE MENSEN! De kracht voor verandering is solidariteit, want we zullen het SAMEN moeten doen.
Ik zie vandaag veel mooie plaatjes voorbij komen, over sterke vrouwen, wat er al bereikt is, etc. Super, niets mis mee, dat doe ik ook vaak en ik sta er helemaal achter. Het is immers een dag die we vieren. Blijf vieren! Dat moeten we vaker doen, niet alleen op 8 maart. Niet alleen voor vrouwen door vrouwen maar met z'n allen dus, want dit gaat iederéén aan.
Echter... er is ook nog zoveel níet behaald, er gebeuren steeds meer dingen die we allesbehalve willen vieren. Femicide, recht op abortus, inkomensongelijkheid, maar er is nog zoveel meer. In de wereld van vandaag lijken we een stap terug te doen i.p.v. vooruit. Verworven rechten worden afgepakt of betwist. Dit mag niet gebeuren. Blijf erover praten, blijf vechten, het is nodig!”
Dit blog gaat over lipoedeem. Een van de onderwerpen waar
nog veel winst valt te behalen, is de gezondheidszorg voor vrouwen. Vrijwel
alles in de medische wereld is nog altijd gebaseerd op het mannelijk lichaam
als standaard. Dat klopt niet! Vrouwenlijven zijn nu eenmaal verschillend.
Symptomen zijn anders, ziektes uiten zich op een andere manier. Om nog maar
niet te spreken over ziektes en aandoeningen die met het vrouw-zijn te maken
hebben en/of die uitsluitend of voornamelijk bij vrouwen voor komen. Lipoedeem
valt daar zeker onder.
Als lipoedeem óók bij mannen voor zou komen, of voornamelijk
bij mannen? Dan zouden er allang meer studies en onderzoeken plaatsvinden naar
mogelijke oplossingen. Dan was er waarschijnlijk al veel meer bekend bij het
grote publiek. Een voorlichtingscampagne op tv, een medicijn of andere
oplossing op de markt. Liposuctie zou zeker vergoed worden!
Er is meer onderzoek nodig naar vrouw-specifieke aandoeningen, meer geld voor studies, meer voorlichting, meer aandacht. En daarom is de Internationale Vrouwendag nog steeds broodnodig!
Today is
International Women's Day.
"For girls, sisters, mothers, girlfriends, colleagues, ALL women. But also for boys, fathers, brothers, friends, colleagues, ALL men. And everyone else. In short: ALL PEOPLE! The power for change is solidarity, because we will have to do it TOGETHER.
Today, I see lots of beautiful images about strong women, what has already been achieved, etc. Great, nothing wrong with that, I often do the same and I fully support it. After all, it is a day to celebrate. Keep celebrating! We should do that more often, not just on 8 March. Not just for women by women, but all of us together, because this concerns everyone.
However... there is still so much that has not been achieved, and more and more things are happening that we want anything but to celebrate. Femicide, the right to abortion, income inequality, but there is so much more. In today's world, we seem to be taking a step backwards instead of forwards. Rights that have been acquired are being taken away or contested. This must not happen. Keep talking about it, keep fighting, it is necessary!”
This
blog is about lipoedema. One of the areas where there is still much to be
gained is healthcare for women. Almost everything in the medical world is still
based on the male body as the standard. That is not right! Women's bodies are
simply different. Symptoms are different, diseases manifest themselves in
different ways. Not to mention diseases and conditions that are related to
being a woman and/or that occur exclusively or primarily in women. Lipoedema
certainly falls into this category.
If
lipoedema also occurred in men, or mainly in men, there would have been more
studies and research into possible solutions long ago. The general public would
probably know much more about it by now. There would be an information campaign
on television, a medicine or other solution on the market. Liposuction would
certainly be reimbursed!
More
research is needed into women-specific conditions, more money for studies, more
information, more attention. And that is why International Women's Day is still
so desperately needed!
Tuesday, 16 June 2020
Lymphastim
Vandaag arriveerde de Lymphastim. Mijn oedeemtherapeute heeft 'm voor me aangevraagd toen door de coronamaatregelen wellicht niet alle behandelingen door konden gaan en mijn benen flink opzwollen. Gelukkig krijg ik 'm volledig vergoed van de zorgverzekering.
De Lymphastim werkt volgens het principe van Intermitterende Pneumatische Compressie (IPC) Therapie en wordt gebruikt voor de behandeling van lymfoedeem/lipoedeem. In de broek zitten 24 manchetten, die volgens een ingesteld programma opblazen en leeglopen: een voorgeprogrammeerde massage die de natuurlijke bloed- en lymfecirculatie door het lichaam stimuleert, net zoals bij manuele lymfedrainage en ambulante compressietherapie. Het voelt niet onprettig, beetje wennen. Vergelijk het met een bloeddruk-manchet, maar dan een heleboel aan elkaar en met instelbare druk.Friday, 21 February 2020
Lipolymphoedema
![]() |
| © Lipedema Fitness |
Saturday, 6 October 2018
Lipoedema...
Een startpunt voor dit blog, omdat ik de diagnose lipoedeem heb gekregen. Een tijdje geleden zei iemand na het aanhoren van mijn klachten: volgens mij heb jij lipoedeem! Ik ben erover gaan lezen en inderdaad herkende ik wel erg veel helaas. Helaas ja, want het is niet te genezen.
Ik heb al zolang ik me kan herinneren (in verhouding) dikke benen. Ze voelen zwaar en pijnlijk. Lopen gaat prima, maar ik kan niet lang achter elkaar helemaal stil staan. Aanraken doet vaak pijn en bij de geringste druk heb ik een blauwe plek. Al heel lang heb ik boven mijn rechterknie een rare vetkwab. Broeken passen nooit helemaal goed. Afvallen heb ik veel en vaak gedaan, maar dat veranderde bijna niets aan de omvang en de klachten.
Omdat mijn benen zeer doen en steeds dikker lijken te worden, ben ik begin dit jaar naar de huisarts gegaan. Die heeft het eerst met zwachtelen geprobeerd. Wat een ellende is dat, en het hielp helemaal niets! Toen heeft hij me doorverwezen naar de dermatoloog. die in april mijn vermoeden bevestigde: ik heb lipoedeem. Er is niet heel veel aan te doen, behalve voorkomen dat het erger wordt. Natuurlijk bewegen en letten op wat je eet, maar tegelijkertijd reageert lipoedeemvet niet op afvallen en beweging... Ik heb steunkousen gekregen, maar ik heb niet het idee dat dat heel veel doet.
De dermatoloog heeft me doorverwezen naar Dr. Plusje van het Centrum voor Lipoedeem in het RKZ in Beverwijk. De beste oplossing is namelijk liposuctie. Dat geneest de aandoening niet, maar vermindert wel het lipoedeemvet en daarmee (deels) de klachten. Ik kreeg een offerte: er zijn 3 operaties nodig en dat kost in totaal €8400. Daar eindigt het ook meteen, want dat geld hebben we niet. De zorgverzekering vergoedt het niet, omdat zij vinden dat het een cosmetische operatie is.
A starting point for this blog, because I have been diagnosed with lipoedema. A while ago, after hearing my complaints, someone said: I think you have lipoedema! I started reading about it and unfortunately recognised a lot of the symptoms. Unfortunately, yes, because it cannot be cured.
For as long as I can remember, I have had (relatively) thick legs. They feel heavy and painful. Walking is fine, but I cannot stand completely still for long periods of time. Touching them often hurts and the slightest pressure leaves a bruise. For a long time, I've had a strange lump of fat above my right knee. Trousers never fit properly. I've lost weight many times, but it made almost no difference to the size and the symptoms.
Because my legs hurt and seem to be getting thicker, I went to see my GP at the beginning of this year. He first tried bandaging. What a nuisance that was, and it didn't help at all! Then he referred me to a dermatologist, who confirmed my suspicion in April: I have lipoedema. There is not much that can be done about it, except prevent it from getting worse. Of course, exercise and watch what you eat, but at the same time, lipoedema fat does not respond to weight loss and exercise... I have been given compression stockings, but I don't think they are doing that much.
The dermatologist referred me to Dr Plusje at the Centre for Lipedema at the RKZ in Beverwijk. The best solution is liposuction. It doesn't cure the condition, but it does reduce the lipoedema fat and thus (partly) the symptoms. I received a price quote: three operations are needed, costing a total of €8,400. That's where it ends, because we don't have that kind of money. Health insurance doesn't cover it because they consider it to be cosmetic surgery.
Young, slim, fit & lipoedema
(English below) Het is weer juni, lipoedeem bewustwordingsmaand. Jullie hebben mijn benen gezien en bij mij was uiteindelijk geen twijfel mo...
-
(English below) Gisteren de tweede liposuctie, deze keer de buitenkant van mijn bovenbenen en het bijbehorende stuk van de achterkant. Ron ...
-
(English below) Alweer 8 weken na de operatie, hoog tijd voor een nieuwe update. In de tussentijd was er gewoon niet zo heel veel te melden...




